O1 1.9tdi 66kw rv.1997 dlouhe starty

Moderátoři: BigBang, Majk

Odpovědět
KmcBmw
Příspěvky: 7
Registrován: 27.05.2012 21:28

O1 1.9tdi 66kw rv.1997 dlouhe starty

Příspěvek od KmcBmw »

zdarec pánové nemel by nikdo radu mam doma oktavku a ty starty to je neštestí ráno když do ní sednu tak naskočí hned na první otoč ale jak se ohreje tak točí a točí motor má najeto neco kolem 260 000 ale je to dědkovina nikdo jí nikdy netrapill atd starter má takovej ten dotačivej zvuk jako vetšina techdlech postarších stroju ale nevím si stím už rady sice chytne vždycky ale ten mord když navás nikdo kouká a chudák holka furt točí a točí :-) každá rada vítána :-)

Uživatelský avatar
r3dbull
Příspěvky: 294
Registrován: 27.05.2011 00:00
Počet měsíců bezeškodního průběhu: 0
Kontaktovat uživatele:

Re: O1 1.9tdi 66kw rv.1997 dlouhe starty

Příspěvek od r3dbull »

spatnej starter

Uživatelský avatar
r3dbull
Příspěvky: 294
Registrován: 27.05.2011 00:00
Počet měsíců bezeškodního průběhu: 0
Kontaktovat uživatele:

Re: O1 1.9tdi 66kw rv.1997 dlouhe starty

Příspěvek od r3dbull »

Jedná se o to když vám špatně startuje teplý motor TDI v Oktávii a dalších autech vybavené těmito motory. Netýká se to všech motorů TDI, sám nevím kterých přesně. Postižení na to většinou sami přijdou. (EDIT: mělo by se jednat o motory 1,9 TDI 66 kW; 1,9 TDI 81 kW; 1,9 TDI 77 kW; 2,0 TDI 103 kW; 2,0 TDI 125 kW; 2,5 TDI V6 110 kW a 132 kW)

Je zima, -15 °C, ráno oškrábete okna u svojí Octavie, nažhavíte a motor chytí během chvilky bez problému. Jezdíte, jezdíte až se motor dostatečně zahřeje. Zastavíte u trafiky pro ranní tisk a nějaký ty cigára a už startujete jenom hodně těžko. Startér točí, točí ale motor nechytá, naskočí až po dlouhé chvíli, nebo v horším případě vůbec. Divné, ráno to šlo na první cvrnknutí?!

Tak dáte auto do autorizovaného servisu a tam se dozvíte že je v háji startér nebo baterie nebo čerpadlo, řídící jednotka nebo různé kombinace těchto věcí. Nebo si vymyslí ještě dražší součástku. Zaplatíte za opravu nechutnou sumu a jezdíte. Jenže po roce dvou je tu stejná závada. Zase vyměnit startér nebo baterii?

Proč jedna Oktávie s originálním startérem nalítá 300.000 km a startuje bez zaváhání a Octavia II přestane startovat po 100.000 km (nebo ještě dřív)?

Řešení je o moc jednodušší! (a většinou i lacinější)

(následující text není odborný, je psaný laikem pro laiky, odborníky poprosím o shovívavost)

Potřebujete úpravu řídící jednotky, konkrétně startovacích map. Při startu hlídá řídící jednotka dosažení minimálních otáček motoru, než tam pustí palivo. Dejme tomu že startér musí motor roztočit na 250 otáček. Startér, když je nový točí krásně 270 otáček, ale časem se opotřebovává, (uhlíky, komutátor, pouzdra) a za chvíli už dá jenom 249 otáček. Svojí vinu na tom má také baterie, čtyřletá už není schopna dát stejný startovací proud jako baterie nová. A to je ta chvíle, kdy řídící jednotka do motoru nepustí žádnou naftu i kdyby trakaře padaly. Co na tom že by to také chytlo bez problémů, motor nemá 250 otáček a šmitec! Žádná nafta nebude!

Máte dvě možnosti – buď se nechat pumpnout servisem kde vám vymění startér nebo akumulátor nebo dokonce obojí. Což je drahé ale hlavně pouze dočasné řešení. Nebo zkusíte najít někoho, kdo vám upraví startovací mapy v řídící jednotce (ECU). Tato úprava v podstatě sníží limit otáček pro startování zahřátého motoru, takže auto bez problémů nastartuje když startér točí 249 otáček a míň. Ono to totiž bez problémů chytne i na menší otáčky, protože motor je už zahřátý.

Nevím kolik tato softwarová úprava stojí, ale vím že určitě stojí méně než nový startér nebo autobaterie, je mnohem jednodušší a “trvanlivější”. Je to čistá práce, pouze přes diagnostickou zásuvku. Jenže to v autorizovaných servisech nedělají. Buď o tom neví nebo mají prostě jasné instrukce jak tuhle závadu “opravit”. (A i kdyby o tom věděli – pro servis je výhodnější vyměnit vám startér než přehrát software v ECU.)

Těžko říct proč tam tohle debilní omezení otáček je. Jedna teorie říká, že to tam je aby motor naskočil s vyššími otáčkami, aby se rozběhl kultivovaně a ne jako kafemlejnek. Tomu bych i věřil ale jen v případě že ten limit otáček bude platit i pro studený motor. Tam vidím větší riziko že sebou bude motor škubat jak budou vynechávat jednotlivé válce. Druhá teorie je snížení emisí.

Přijde mi to spíš jako úmysl výrobce vydělávat na výměnách startérů, baterií a práce v servisech, než že by to bylo špatně navržené. Výrobci řídících jednotek nejdou žádní dementi, ví co dělají a bylo by jim jasné že s touhle funkcí budou časem jenom problémy. Někde jsem dokonce četl, že ten samý motor ve vozidle s automatickou převodovkou má startovací mapu bez toho limitu otáček. Nevím co je na tom pravdy, mám to pouze z doslechu.

Je to paradox, studené to startuje jako hodinky a zahřáté už ne?! Opravdu je v háji startér? Tomu přece nikdo nevěří…

Teď kdo vám to opraví? Rovnou zapomeňte na jakýkoliv autorizovaný servis nebo známého garážistu bez diagnostiky. Ti přijdou vždy se stejným drahým “řešením” v podobě výměny/repase startéru, čerpadla nebo nové baterie. Stejně tak kamarád s notebookem, VAG-COMem a zbastleným kabelem co vám bude tvrdit že to umí si s tím neporadí. Programem VAG-COM vám může jenom zvednout startovací dávku paliva. To je něco jiného, to se dělá u vylágrovaných motorů a čerpadel když špatně chytají i za tepla i za studena. Zvyšuje to dávku nafty pro start motoru, jenže vy máte problém v tom, že tam žádná nafta nejde. Bohužel i v dílenské dokumentaci a dokumentaci VIS je chybně napsáno, že zvednutí startovací dávky řeší problém s dlouhými teplými starty. Ono to nějakému motoru může pomoct, ale je to spíše náhoda.

Smutné je, že na internetu je spousta “odborníků” kteří radí evidentní nesmysly. Těch nesmyslů je celá řada, od výměny čerpadla, jeho přetěsňování, odvzdušňování palivového vedení, výměny kabelů ke startéru až po repase vstřiků, startéru, pořízení nového akumulátoru a nebo rovnou generálku celého motoru (což je u naftového motoru s najetými 100.000 km naprostý nesmysl). Bohužel na každém diskuzním fóru se najde “opravář” který o tomhle problému neví, zato má svoje osvědčené řešení výměny nějaké té součástky (většinou startér nebo baterie) a šíří tak svoje postupy dál. Nemůžeme jim to mít za zlé, jejich opravy na 100% fungují, ale je to zbytečné, drahé a pouze dočasné řešení. Skutečný opravář opravuje, “opravář” pouze vyměňuje (startér, baterii).

Potřebujete úpravce řídících jednotek který ví co dělá a má s tím zkušenost. A to je asi největší problém, kde ho najít. Já osobně žádného neznám, ale vím kde ho hledat.

Na serveru Dieselpower.cz, konkrétně na jeho fóru najdete určitě nabídky od lidí co se tím zabývají.

(EDIT: objevil jsem úpravce, který přesně tuto závadu řeší. Nemám žádnou zkušenost, takže bez záruky.)


Pro nevěřící Tomáše: Zkuste pořádně zahřát motor. Pak ho vypněte a zkuste za minutu nastartovat. Dlouho točí startér než chytne, klasika…. Až motor naskočí tak ho opět prohřejte a vypněte. Nyní odpojte konektor teplotního čidla motoru (bohužel neporadím kde přesně se skrývá) a zkuste nastartovat. Motor chytí na cvrnknutní…

Pro kutily co si dělají na autě všechno sami: Ještě existuje jedna “oprava”, ale to už je opravdu taková nouzovka by Přemek Podlaha a nic konkrétního o tom nevím. Je to přemostění teplotního čidla nějakým odporem (rezistorem, abych byl přesný) pouze při startu, takže řídící jednotka si vždy myslí, že se bude startovat studený motor a tím pádem tam pustí naftu i při nižších otáčkách (při vhodně zvolené hodnotě rezistoru bude i žhavit). Tohle řešení možná bude znát nějaký ten garážový opravář, ale mělo by to být plně funkční. Spočívá v nějakém triviální zapojení relé a rezistoru, možná ještě nějaké diody. Nicméně je to řešení nesystémové, spočívající v “ochcání” vstupů řídící jednotky a má to svá rizika. Výhodou je, že šikovný člověk to zvládne namontovat za chvilku a řešení je to bezesporu nejlevnější. Jenom nevím co říká ŘJ na fakt, že po skončení startu vyskočí najednou teplota motoru o 80 stupňů…

Rád bych poprosil odborníky, aby se k tomuto článku vyjádřili a případně mi opravili nepřesnosti v něm.

Uživatelský avatar
BigBang
Příspěvky: 1758
Registrován: 27.04.2010 15:40
Počet měsíců bezeškodního průběhu: 0
Bydliště: Duchcov & Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: O1 1.9tdi 66kw rv.1997 dlouhe starty

Příspěvek od BigBang »

můžu potvrdit...


ale já ty starty nijak neřešim, jelikož to vim, takže napoprvý protočim tak dvě otáčky a pustim a napodruhý to chytne bez problémů :)
Škoda Fabia 1.2TSI 66kW '15 Stylový šicí stroj + Sharan 1.9 TDI PD 85kW '01
Ex: Polo 86c 2f 1.3 40kW '92 !!!RIP!!! + Golf III variant 1.4 '95 + Škoda Fabia 1.2htp 40kW '03

Rozleštění světel
Detailing club - aby vaše auto bylo hezké :D

Rouballik
Příspěvky: 528
Registrován: 03.04.2010 16:51

Re: O1 1.9tdi 66kw rv.1997 dlouhe starty

Příspěvek od Rouballik »

Zkus nechat zvýšit startovaci davky paliva - pres vag (motor, login, prizpusobeni, kanal 5, zvysit o 200, 400 nebo max. 500).
Jinak je to palivovým čerpadlem - má vůle. A to nemá smysl řešit - je pomalu stejně drahý jak octavka.


To co popisují kluci by se mělo týkat O II a PD motorů.

Uživatelský avatar
1pavel
Příspěvky: 495
Registrován: 08.10.2008 16:11
Počet měsíců bezeškodního průběhu: 0
Bydliště: Pardubice

Re: O1 1.9tdi 66kw rv.1997 dlouhe starty

Příspěvek od 1pavel »

Ono není vždy pravda že to je starterem , stačí napíchnout vag a podívat se na startovací otáčky . Přeprogramování jednotky je sice nejprofesionálnější řešení , ale taky není levné většinou ho nechávám dělat známím když jim zařizuji chip u dieselpower je to v ceně chipu . Relátko s odporem jsem již taky několikrát montoval , funguje bezvadně a žádné problémy s jednotkou nejsou návod - http://dieselpower.cz/forum/viewtopic.php?t=1932 . Samozdřejmě jako první kontroluji startovací otáčky , opravdu to tak funguje jak to dosáhne 250 ot motor chytne . Starter většinou není potřeba draze generálkovat stačí ho rozebrat promazat pouzdra , pročistit drážky kolektoru kotvy a srovnat konce uhlíků občas se sjíždějí zešikma . Zvýšení startovací dávky přispůsobením pomoví vagu nic nevyřeší , je to o hodně málo . Pokud to chcete řešit softem mohu jen doporučit - http://race.dieselpower.cz/

ps. PD motorů se to většinou netýká je to slabost motorů s rotačním čerpadlem ( 66 - 81 kw ) a to do určitého ročníku
G4 TDI GTI kat off egr off chip Reesha turbo special turbopower ( 2, .... bar )
140 Kw 435Nm do práce ideál

miriiis
Příspěvky: 21
Registrován: 10.01.2012 21:23

Re: O1 1.9tdi 66kw rv.1997 dlouhe starty

Příspěvek od miriiis »

taky mi to tak ted zacalo delat.. ale chlapek me rekl ze pres vag to de jen u novejsich modelu 2000+. ze u starsich se musy vytahnout ridici jednotka a nejak pokombit... je to pravda nebo na me chce jen vydelat penize? chce za to 2200kc...dekuju za radu
octavia1 81kw rok 1999

Odpovědět

Zpět na „Motory“