Desatero při koupi ojetého auta

Co se děje kolem Škoda-Auto.

Moderátoři: BigBang, Majk

Odpovědět
Uživatelský avatar
admin
Administrátor
Příspěvky: 123
Registrován: 06.10.2008 23:25
Počet měsíců bezeškodního průběhu: 0
Bydliště: Praha

Desatero při koupi ojetého auta

Příspěvek od admin »

Desatero při koupi ojetého auta

Obrázek

Nákup ojetého vozu nemusí být sázkou do loterie. Stačí se držet jednoduchého desatera, s jehož pomocí prodejci
nic neulehčíte a minimalizujete veškerá možná rizika.


Na trhu s ojetinami panuje čilý ruch a vybírat můžete z nepřeberného množství ojetin. Pokud se řadíte mezi laiky a nemáte
velké zkušenosti, snadno se vám může stát, že prodejci naletíte a koupíte na pohled pěkný vůz se skrytou vadou. Je proto
dobré znát veškerá rizika a pasti, které vás při nákupu ojetého vozu mohou čekat.

1. Rozvaha při výběru


První, co musíte udělat, je dobře si rozmyslet, jaký typ vozu vlastně chcete. Automobil je věc užitková, primárně určená k tomu,
aby vám sloužila, nikoliv naopak. Moderní doba znamená až absurdně velké množství nejrůznějších automobilových kategorií,
přičemž zájemce o koupi mnohdy ani netuší, v čem spočívá nejsilnější stránka konkrétního vozu.

Tip: Pokud chcete kvalitní vozy od ověřeného prodejce, u kterého nenaletíte, podívejte se na nabídku ojetých vozů Volkswagen.

Nejprve si sedněte a pečlivě promyslete, jaký typ vozu bude vhodný právě pro vás. Poté se až vrhněte na samotný výběr
vozů
s požadovanými parametry.

2. Stanovení rozpočtu


Dobře stanovený rozpočet je naprostým základem. I sebelepší ojetý vůz bude časem vyžadovat investice, na které je třeba
mít odloženou dostatečnou rezervu. Nejhorší, co můžete udělat, je koupit ojetý vůz za veškeré naspořené finance, a potom nemít
ani na běžné provozní náklady.

Tip: Pokud je tedy váš rozpočet například 150 tisíc korun, vybírejte ojeté vozy v rozmezí do 125 tisíc korun.

3. Důkladný průzkum trhu


Mnoho kupujících dělá chybu již v počátku, kdy vyberou první auto, které se jim líbí. Vždy důkladně projděte nabídky a
hodnocení určitých modelů, zkoumejte cenové rozpětí a recenze řidičů. Vždy je rozumné vybírat kolem cenového středu a
posuzovat reálnost inzerovaných údajů. Ty nejlevnější nabídky zpravidla nepatří mezi nejvýhodnější.

4. Ověření dostupnosti


Pokud do bazaru nezavoláte předem a nedoptáte se detailně na stav vozidla, často na místě narazíte na zjevné nesrovnalosti,
které mohou být způsobeny chybou v inzerátu, nebo záměrným zkreslením ze strany prodávajícího. Často se také stane, že
vůz v bazaru už několik dní není a vy urazíte vzdálenost do něj úplně zbytečně.

Na vině může být administrativní chyba při nesmazání inzerátu, nebo touha nalákat kupce do své prodejny. V každé případě
se tomu můžete vyhnout telefonickým ověřením dostupnosti vozu a správnosti uvedených údajů.

5. Syndrom okamžitého nákupu


Obchodníci s ojetinami mají často velmi dobře nastudovanou psychologii prodeje a dobře vědí, jak na vás vhodně zatlačit a
prodat vám ten vůz, který právě oni chtějí. Při koupi postupujte pokud možno bez emocí, ideálně přizvěte další osobu, která
vaše emoce včas zchladí.

6. Zkušební jízda


Pokud se s autem pořádně neprojedete, nemůžete odhalit jeho případné nedostatky. Zkušební jízda prozradí i laikovi o autě
skoro vše podstatné, jako je zvuk a chování motoru, stav spojky, vůle v podvozku či řízení a mnohé další. Je třeba jen sledovat
několik faktorů, které napoví mnohé.

Motor otestujte pomalým rozjížděním a zrychlováním až do vysokých otáček. Chod by měl být plynulý bez
jakéhokoliv škubání. V záběhu by se neměla objevovat ztráta výkonu, ani poklesy otáček.

Převodovka musí řadit plynule a přesně, bez škubání a vypadávání rychlostí. Převodovku vyzkoušejte na všech
rychlostních stupních.

Brzdy prověřte při brzdění ve vysoké rychlosti a dávejte pozor, jestli neuslyšíte rány, vibrace, nebo další
divné zvuky.

Sbíhavost prověříte tak, že na rovném úseku dáte ruce z volantu. Auto poté nesmí táhnout do stran, ale držet
rovnou dráhu.

7. Kontrola karoserie


Pohledová kontrola karoserie je velmi důležitá. Neprohlédnout pořádně původnost spojů na nosných částech může
znamenat velký problém
. Jejich důkladnou kontrolou můžete odhalit stopy po opravě předchozí havárie.

Barvu a odstín laku kontrolujte za denního světla na všech dílech.

Porovnejte lícování spár na všech dílech. Měly by být všude stejné.

Hledejte stopy po broušení a tmelení, zvláštní pozornost věnujte okolí předních a zadních
světel a nárazníků.

Otevřete motorový a zavazadlový prostor, nebojte se odstranit všechny koberce, plastové
kryty i rezervní kolo, abyste co nejlépe viděli na vnitřní spoje karoserie i jejího skeletu.

8. Kontrola VIN kódu


VIN je jednoznačný a celosvětově používaný identifikátor motorových
vozidel, prakticky se jedná o rodné číslo vozu.
Je zapsaný v technickém průkazu vozidla, ale především vyražený na několika místech karoserie.

Tip: VIN tvoří 17 písmen a číslic. V kódu se používají číslice a znaky anglické abecedy kromě písmen I, O a Q, u
kterých by hrozila záměna s číslicemi 0 a 1.

Na vozidle jej najdete v motorovém prostoru, na levé straně pod stěračem, bočních sklech a několika dalších místech. Vždy
prověřte správnost údajů ze všech míst karoserie.

9. Kontrola servisní knihy a klíčů


Vždy si ověřte, že jste k vozu dostali všechny klíče a potřebné doklady. Vyžádejte si veškeré dokumenty k vozidlu. Ze servisní
knížky poznáte, jak dobře a pravidelně se o vůz jeho předchozí majitelé starali.

TIP: Vyzkoušejte akci společnosti Auto Opat - kontrola nově zakoupeného ojetého auta.

10. Kupní smlouva


Kupní smlouvu si před podepsáním vždy pečlivě přečtěte a hledejte v ní formulace, které by mohly být problémem při
pozdější reklamaci
. Vyhnete se tak situacím, kdy ve smlouvě dodatečně najdete kličky, které uplatnění reklamace brání.





deal.jpg

Odpovědět

Zpět na „Novinky & Tiskové zprávy“