diesel všeobecně nemá rád studenej chod kvůli vysokejm kompresím
pokud se chováš rozumně, tak až tak extrémně netrpí, ale stejně se pořádně neohřeje a nafta se tam valí po kýblech, tudíž ani moc neušetříš v porovnání s benzínem, kterej se ohřeje během 2 kilometrů. Pak už jedeš za poměrně obvyklou spotřebu, kdežto u nafty (u VW to platí dvojnásob) se samotnej motor zahřívá mnohem hůř, jelikož má vyšší účinnost a tudíž menší odpadní teplo = mnohem delší čas kdy jede „na sytič“
To se dá řešit přídavným topením, avšak to jsou výdaje navíc + s tím spojené možné problémy navíc...
můj příklad: V současnosti jezdím Sharanem bez bufíku - ten je tam na příhřev seriově - a průměr přes zimu po městě radši nepočítám, ale bylo by to někde kolem 10 - 15 l, protože je bufík mimo provoz. V chladicím systému jsou takový ztráty, že se motor ani sám nedokáže na velkej okruh zahřát. To pak jezdim v bundě a rukavicích s vypnutym topením a jsem rád, že se ručička teploměru dostane k 90, i když vím, že 90 nemá, topení netopí a jakmile se otevře velkej okruh, tak tusim pořád „jet“, při jízdě z kopce a brždění motorem teplota padá a padá. Táta jezdí Fabií a ta topí ani nestihneš oškrábat okna a ručička teploměru se zvedá na konci ulice. Při cestě Duchcov - Teplice, cca 8 km se ve Fabii můžeš svlíknout do trička, v Sharanu můžeš bouchat šampaňský, když se ti zvedne řučička
Když rozběhám bufík, tak do 2 km budu mít teplo a aspoň trochu prohřatej i motor...
Takže pokud bys šel do nafty a pravidelně vstáváš resp. odjíždíš v určitej čas např. do práce, tak bych ti radil pořídit teplovodní bufík minimálně s časovačem, v lepším případě i s dálkovým ovládáním, buď klasicky dálkou pokud ti auto stojí „za oknem“, pokud jsi v paneláku a auto máš zaparkovaný kdesi kde zrovna bylo místo nebo tak něco, tak bych doporučil GSM modul - prozvoníš/pošleš SMS a buf se spustí na předurčenej čas (obvykle 20-3 min). A nebo pořídíš benzín, kterej bude mít sice o něco vyšší spotřebu, ale nebudeš muset řešit studený starty, zimu v autě, za studena zvýšenou spotřebu v podstatě na úroveň benzíňáku, jízdu lážo plážo s lehkou nohou a netočením nad 2500 otáček aspoň do doby než se zvedne ručička teploměru nebo případnou montáž bufíka
Předpokládám, že nejvyšší nájezd z 20t km/rok je právě dojíždění do práce ve vzdálenostech do 15 km. Řekl bych, že zrovna těch 15 km je takovejch hraničních, kdy jízda s teplym motorem začíná dominovat. Já osobně bych asi šel cestou 1.9TDI + vyřešit příhřev
Ale výsledný rozhodnutí je na tobě, znám člověk, co jezdil jenom benzínem, pak koupil na „rady“ (chtěl vyzkoušet) nafťáka a ani ne po roce se ho zbavil a radši tase pořídil benzín, protože mu nafta neseděla. Rozhodně je to nutnost změnit oproti benzíňáku změnit určitý návyky. No ani ne změnit, ale je nutný si upřednostnit priority návyků, i když v podstatě tak „jak by ses měl chovat k naftě by ses měl chovat ke všem motorům“, ale benzíny na to nejsou tak moc háklivý.
Fuj to jsem se rozepsal
Snad jsem ti trochu pomohl a nezamotal tě ještě víc