Výměna zapalovací cívky, výměna svíček

Moderátoři: BigBang, Majk

Zamčeno
Dunde.e
Příspěvky: 26
Registrován: 13.11.2011 08:45

Výměna zapalovací cívky, výměna svíček

Příspěvek od Dunde.e »

Z vlastní zkušenosti, bych rád vozil sebou v autě náhradní zapalovací cívku abych si ji v případě poruchy mohl vyměnit na cestě. Prosím poraďte jak postupovat při výměně cívky, jaké nářadí je potřeba, za co jak silně potáhnout.
No a pokud se ta cívka sundá, pak už není problém vyměnit svíčky, které bych si nyní chtěl vyměnit a přitom nascvičit sundávání cívek. Ale než tak učiním, tak se raději zeptám.

Nejprve bude jistě nutné sundat velký plastový kryt motoru. Ten jsem zatím nesundával, ale prý drži na čtyřek cvocích...stačí pry zátáhnout nahoru. Pak tam asi budou nějaké hadičky, .....dát si při sundávání na něco bacha, nebo máte nějaké fígly?

Pak už asi půjdou sundávat cívky. Prvni se má a jde odpojit konektor? Při stahování cívky použít raději stahovák na to dělaný, nebo to jde i dvouma šroubovákama, nebo i rukou? ...může se s cívkou točit při vytahování, nebo raději pouze tahat. Takže vystačí mi na sundání cívky dva ploché šroubováky a kdyby se náhodou roztavila, tak nějaké dlouhé špičaté kleště?

Pokud budu mít u sebe multimetr, půjde odhalit chybnou cívku proměřením odporu mezi 2 a 3 pinem, který má být v hodnotě okolo 400ohm? .... když tuto hodnotu naměřím, znamená to, že cívka je určitě dobrá? Nebo je jistější zkoušet chybnou cívku stylem pokus-omyl?

No a nakonec, jaké svíčky by měli být ve Fabii 1,2 HTP 12V (47kW), r.v.2005.


Dunde.e
Příspěvky: 26
Registrován: 13.11.2011 08:45

Re: Výměna zapalovací cívky, výměna svíček

Příspěvek od Dunde.e »

Tak jsem to dnes vyměnil. A řeknu vám, až člověk zjistí kde co a jak, tak to nic není. Pravda, zabralo mi to ale chvili času.

Plastový kryt motoru. Chytnou vepředu, tam kde je aspoň trochu tuhý a tahat nahoru. Jak povyskočí, tak to samé se zadní stranou. Až jej nadzvednete, tak si všimnete, že k němu jsou připojeny dvě hadičky, stačí odpojit tu vpravo-vepředu a kryt sa dá jakoby odklopit dozadu, kde už nezavazí.
Při opětovné montáži akorát ještě naveďte vpravo-vzadu velkou tlustou hadici, zatlačte na kryt a on se zacvakne.....zacvaknutí jde snáz.

Cívky. Jsou docela utopené v okolním plastu, před demontáží si všiměte jak moc jsou utopené. Musel jsem si na ně udělat přípravek, šroubovákem jsem to ani nezkoušel. Ale stačily by i dva silnější dráty (hřebík) na konci ohlé cca 5-10mm do pravého úhlu. Když to bylo za co chytit, tak šly docela snadno ven. Jakmile je vysunete , tak musíte odpojit konektor jinak vás kabl nepustí. Pouze u první cívky (uplně vlevo) se mi podařilo cívku vytáhnout ven i s kabelem - doporučuji, pak to uvidíte. Abyste konektor odpojily, tak musite jej zespodu ZMÁČKNOUT a to docela silně. Je tam taková kolébka, která je zaháklá za zarážku. Jde to zmáčknout prstem, ale musíte fakt poměrně silně...většinou to poznáte tak, že to cvakne...pak stačí už jen tahat. Po vytažení konektoru už můžete bezproblémů vytáhnout cívku z hlavy.

U svíček nebyl problém. Pouze je vhodné ty dutiny nejprve vyfoukat vzduchem. Potřebujete 16mm klíč na svíčku (standartní MALÝ) a nějaký nadstavec. Svíčky jsou hodně utopené.

Zpětná montáž už je vpohodě. Svičky jsem utahoval docela pevně. A civky zatlačte prstama opět docela silně, až se houpe celé auto :-). Anebo si alespoň zapamatujte před demontáží jak byly utopené. Až po montáži jsem si všiml, že originál cívka Italy jde zatlačit více jak nové Turkey...jsou asi vyžší.

Pokud byste měli zájem o nákres přípravku, tak není problém.

Jinak cívku, kterou jsem preventivně měnil měla na sobě docela výrazný hladký hrbolek, ale nebyla ještě uplně špatná, auto jelo dobře. V serise však na této cívce zaznamenali chybu a nedávno mi auto po startu zase trochu tarokovalo. Všiml jsem si však že na poslední neměněné cívce, je zas více drobných hrbolků....asi ji v budoucnu také vyměním. Nejspíš ty cívky opravdu odcházejí všechy vplus mínus stejnou dobu. U mne 30tis km u 6let starého auta.

No a na cestu vím, že ještě se může při zkratu cívky spálit pojistka....pokud se spálí, tak nesvítí už ani žlutá kontrolka motoru.

Nyní se zkušeností, náhradní cívkou a z nářadí stačí pouze primitivní přípravek, si troufám říct, že na cestě bych si cívku už vyměnil sám za cca 5-10minut. Před dvěma týdny jsem nic z toho neměl a čekal jsem 9hodin na opravu, která však nebyla jistá.

Snad vám tento popis nějak pomůže.

EDIT: Ještě bych dodal, původní svíčky byly BOSCH a na lektrodách šlo vidět, že jsou už trochu zaoblené, takže výměna po 32tis km nebyla z tohoto hlediska zbytečná.

libero1071
Příspěvky: 641
Registrován: 05.09.2010 18:57
Počet měsíců bezeškodního průběhu: 0
Bydliště: okr.Senica/SK

Re: Výměna zapalovací cívky, výměna svíček

Příspěvek od libero1071 »

Dunde.e píše: Svičky jsem utahoval docela pevně.
len aby si to neprehnal s tým uťahovaním..žiadne napevno..mohol by si mať v budúcnosti pri výmene problémy..uťahovací moment 30Nm

Dunde.e
Příspěvky: 26
Registrován: 13.11.2011 08:45

Re: Výměna zapalovací cívky, výměna svíček

Příspěvek od Dunde.e »

No když nemám momentový klič, tak se to špatně odhaduje v ruce. Tak jsem to utáhl až to "ztuhlo" (těsnící kroužek se rozplácl) ale šlo by to utáhnout i více. Měl jsem asi 20-25cm ráčnu. Myslím, že ten závit by to měl vydržet v pohodě. Spíš naopak se obávám, že kdybych to utáhl málo, tak se to může podfouknout a vypálí se závit. Přece jen, změna teploty, vibrace, nerovnoměrný ohřev......ať se nepovolí.

Když jsem povoloval staré svíčky, které tam před týdnem montovali ve Škodovce (meřili kompresi), tak byly taky docela hodně utáhlé.


Nebo máš špatnou zkušenost s přetažním svíčky?

libero1071
Příspěvky: 641
Registrován: 05.09.2010 18:57
Počet měsíců bezeškodního průběhu: 0
Bydliště: okr.Senica/SK

Re: Výměna zapalovací cívky, výměna svíček

Příspěvek od libero1071 »

zatial alebo bohu dík,že nie...len ma zaujalo to "docela pevně"....

Zamčeno

Zpět na „Motory“