Jak dělat (jak jezdit), aby neodcházelo turbo u TSI?

Moderátoři: BigBang, Majk

Zamčeno
Uživatelský avatar
KarelV
Příspěvky: 68
Registrován: 14.09.2011 15:10
Počet měsíců bezeškodního průběhu: 0
Bydliště: Brno

Jak dělat (jak jezdit), aby neodcházelo turbo u TSI?

Příspěvek od KarelV »

Nazdar lidi! Vícekráte už jsem slyšel (četl) o tom, kolikrát prý řidičům na jejich vozech odešlo turbo u motoru TSI?! - A vedle nich názory jiných řidičů, kteří se divili, jak může turbo tak často odcházet?! - Přivedlo mě to na nápad hodit do placu diskuzi na toto téma. Zajímají mě tedy vaše názory a zkušenosti. Mně osobně se nejvíc líbí, co jsem našel na jednom chiptuningovém webu.
Cituji:
Spousta lidí chiptuningu nevěří kvůli možnému poškození motoru. Myslím si, že pokud dělá úpravu profesionální firma která přesně ví, co a jak má u vašeho vozu nastavit, poškození není možné. Ovšem vždy se musí počítat s tím, že se k motoru budete chovat tak, jak máte. To znamená pravidelná údržba, žádné vytáčení za studena (kdyby motor mohl, tak vám za to liskne!), u motorů s turbem po svižné jízdě hned nevypínat, ale nechat normální jízdou trošku schladit…
Tohle beru!
Nevytáčet studený motor, to považuji za samozřejmost. Ale zaujalo mne HLAVNĚ to doporučení, nevypínat motor hned po rychlé jízdě, ale nechat ho normální jízdou trošku zchladit. - To se mi líbí. - Sám totiž tohle pravidlo dodržuju i doma u vysavače. Jednou jsem ho totiž z plného chodu vypnul ... a za chilku už nezapnul. Kamoš elektrikář pak zjistil spálený motor. Vyměnil mi ho za nový a dal mi k tomu doporučení, abych ho po vysávání na MAX.výkon vždy před vypnutím nechal trochu zchladit chodem na minimální otáčky. - Připadá mi to povedené a taky docela zábavné. Hlavně tomu věřím! - A říkám si, co platí pro blbý vysavač, mělo by tím spíš platit pro mnohem vyspělejší techniku, tedy např. pro turbomotor.

Co vy na to?
Co v tomto případě znamená "normální jízda" a jak dlouhá normální jízda stačí na dostatečné zchlazení TSI?
A při jakých otáčkách? Slabě nad těmi, kde začíná táhnout turbo? Anebo raději ještě pod nimi?

Rouballik
Příspěvky: 528
Registrován: 03.04.2010 16:51

Re: Jak dělat (jak jezdit), aby neodcházelo turbo u TSI?

Příspěvek od Rouballik »

U prvních turbomotorů, kde turbo bylo chlazené vzduchem, docházelo při opravdu prudké jízdě k vysokému zahřátí turba.
Pokud bys s těmito motory přijel z jízdy brzda plyn a hned ho chcípnul, tak se teoreticky mohlo stát, že olej, který maže ložiska dosáhne teploty při které se přepálí a ztratí mazivost nebo udělat připečeniny.

Při běžné jízdě se nic takového nemůže stát a nějaké dochlazování turb po normální jízdě je jen přežitek. Při jízdě kdy člověk jede jako "prase" a lízá černé otáčky by měl být dochlazen každý motor a to i motor bez turba.

Uživatelský avatar
Pawouk1
Příspěvky: 14
Registrován: 29.10.2010 23:17

Re: Jak dělat (jak jezdit), aby neodcházelo turbo u TSI?

Příspěvek od Pawouk1 »

Tak u TSI většinou odchází regulace obtoku turba. Jelikož se to nedodává jako samostatný díl,mění se to kompletně včetně turba...
K tomu dochlazování: stačí když po rychlé jízdě nevypneš motor hned,ale postačí dojezd např. na parkoviště,nebo třeba benzínku na volnoběh, anebo se zařazeným kvaltem bez plynu (tak to dělám i já). Důležité je rovněž nehonit studený motor! Kdo má MaxiDot s ukazatelem teploty oleje,tak ten ví,že když teplota chladící kapaliny na budíku na přístrojovém štítě ukáže 90°,tak olej má teprve něco málo přes 50°. Provozní hodnota je ovšem v rozmezí 90-110°.
Jinak turbo u TSI je chlazeno olejem a také chladící kapalinou. Má svůj samostatný chladící okruh společně s chlazením stlačeného vzduchu a svoje elektrické čerpadlo,které je spínáno dle potřeby.
Škoda Octavia II FL 1.4 TSI 90 kW Ambiente Plus 2010
Škoda Fabia II FL 1.2 TSI 63 kW Ambiente 2010 služebák
ex Škoda Fabia Combi 1.4 16V 74 kW Comfort 2004
ex Škoda Felicia LXi 1.3 MPI 50 kW 1997

Zamčeno

Zpět na „Ostatní“