Škoda Octavia I – problémy při snižování (do extrému) a jejich řešení
Koupím stavík vyházím helpery a matky. A je to….. Tak to říkal Pat a Mat nebo ne? Teď vážně. Budeme se problematikouzabývat seriózně. Při snižování pod 4cm narazíte na problémy, které mají dobrá řešení. Vyhazování matek a pružin
je to špatné řešení. Více jsme se mu věnovali v dříve publikovaném článku: http://www.vw-club.cz/viewtopic.php?f=110&t=326606.
Snížení 0 – 40mm
Snížení 0-40mm je nejčastěji dosahováno za použití sportovních pevných podvozků a nebo sportovních pružin. Preferujte vždy
kompletní sportovní podvozky. Prémiové sportovní pružiny v kombinaci se sériovým tlumičem nikdy nenabídnou tak dobré jízdní
vlastnosti jako nejlevnější komplety s TÜV.
Nutné úpravy: Toto snížení nevyžaduje další úpravy vozidla. Předpokládá se, že silentbloky a ramena jsou při výměně povolená.
Geometrie: Lze nastavit bez problému.
Snížení 40 - 75mm
Při tomto snížení dochází k několika zásadním věcem. Tyčky stabilizátoru ( pokud nemáte velký stabík v předu ) se
nebezpečně blíží k poloose. Pokud máte velký stabík již vám přestávají stačit úchyty. Vzniká pnutí na ramenou, které
ovlivňuje geometrii na hranu nastavitelnosti.
Doporučené úpravy:
- Řešením dotyku tyček a poloosy je výměna tyček za sportovní: http://tatechnix.cz/54799-tycky-stabili ... redni.html
- Řešením nemožnosti uchytit velký stabík do tlumiče je použití sportovního. Sportovní stabilizátor má opravdu dlouhá "oka"
díky, kterým lze stabilizátor posunout dle potřeby: http://tatechnix.cz/57169-tyc-stabiliza ... 28739.html .
Sportovní stabilizátor je levnější než klasický sériový a tak se používá i jako náhradní díl.
Geometrie:
Při snížení 70mm dochází ke vzniku pnutí na spodních čepech ramene. Snížení geometrii posouvá do vzniku „áček“.
Sériový rozsah i při posunu do maxima je na hraně dostatečnosti ( lehce za limitem ). Vzniklá situace má dvě řešení.
Uniball - řešení č. 1
Uniball vozidlo sníží o dalších 15mm poklesem v uložení pružiny / tlumiče a umožní regulaci odklonu o 1,5°.
Uniball nevyřeší pnutí v ramenou.
Uniball: http://tatechnix.cz/53453-unibally-skod ... 92427.html
Sada umožňující pohyb a nastavení v ramenou - řešení č. 2
Sada umožní změnu nastavení geometrie až o 2°. Uvolněním pnutí ramene na čep auto lehne o cca 1 další cm.
Sada na ramena: http://tatechnix.cz/84312-klouby-pro-na ... 15044.html
Totální břichoplaz a vzduchy
Při snižování pod 75mm zpravidla dochází k velkému namáhání sériových ramen. Auto na ramenou vyloženě visí a nelze
spustit níže. Tyčka řízení se opře o část karoserie. Dále je nutné počítat se všemi výše uvedenými problémy. Geometrie je
nenastavitelná. Při snižování na doraz se řeší opravdu každý milimetr.
Řešení stavu:
Vše výše uvedené.
Je nutné otočit jakýmkoliv způsobem tyčku řízení. Prodávají se sady, které tento problém řeší. Také se tento problém
řeší svépomocí. Vařením a řezáním.
Sada: http://tatechnix.cz/80277-kulovy-cep-pr ... 92984.html
Nakonec pár tipů a triků ohledně Geometrie
Když připravujete auto pro geometrii vždy vybíráte přesný typ vozidla. Doporučujeme vybírat nejostřejší verzi vozidla. Zde sejedná o Škodu Octavii RS 1,8T. Geometrie je značně odlišná od jiných motorizací a je přizpůsobena na ostřejší motor / komponenty /
kola i jízdní styl.
Za profesionální montážní centrum
http://www.servisdecin.cz
Martin Hajna
martin.hajna@autokluby.cz