Nejčastější žrouti peněz na vašem autě: Co se vyplatí opravit a kdy přemýšlet o novém?

Co se děje kolem Škoda-Auto.

Moderátoři: BigBang, Majk

Odpovědět
Uživatelský avatar
admin
Administrátor
Příspěvky: 97
Registrován: 06.10.2008 23:25
Počet měsíců bezeškodního průběhu: 0
Bydliště: Praha

Nejčastější žrouti peněz na vašem autě: Co se vyplatí opravit a kdy přemýšlet o novém?

Příspěvek od admin »

Říká se, že automobil je tou nejztrátovější investicí. Na ceně ztrácí velice rychle, a když dojde na častější opravy, může se z něj stát opravdu ztrátová záležitost. Poradíme vám, jak dlouho s ním mít trpělivost, kdy už ho raději vyměnit za nový model a jak celou akci nejlépe financovat, třeba pomocí půjčky.


Ačkoli nové auto ztrácí i 20 % své hodnoty už jen tím, že opustí výrobní halu nebo autosalon, stejně pro nás znamená jistou míru svobody, nezávislosti a jistoty. Proto bylo k lednu 2020 v Česku víc než osm miliónů registrovaných vozidel, z toho téměř šest miliónů osobních aut.
Nejčastěji je u nás registrovaná Škoda Fabia, jejíž první řada už loni oslavila 20 let na trhu. Poslední kusy této generace jsou staré 13 let a na silnicích je vídáme všichni a často. Jenže čím je auto starší, tím u něj zcela logicky dochází k opotřebení materiálu, ke škodám a nutným opravám.

Pětice nejčastějších oprav, které vytáhnou peníze z vaší peněženky

Některé opravy jsou nezbytné a musíme s nimi počítat, protože opotřebení a výměna jejich komponentů k životnímu cyklu auta jednoduše patří. Jde třeba o brzdové destičky a podobné.
Žebříčku nejčastějších vážnějších závad vévodí porouchaná převodovka, a to jak u manuálů, tak u automatů. Jen pro zajímavost – cena opravy automatické převodovky obvykle začíná na 25 000 Kč, ale šplhá i o desítky tisíc výš.
Druhé místo si drží elektroinstalace. V moderních vozech je elektroniky podstatně více než v těch starších, ale přijít na to, kde přesně se vyskytla chyba, může být oříšek i pro zdatného opraváře. Natož pak pro laika, který by si všechno nejraději opravil sám.

obr1.jpg
obr1.jpg (218.69 KiB) Zobrazeno 1514 x

Další v pořadí je závada na spojce. Zatímco jedni spojku chápou jako spotřební materiál, jehož oprava je během života s automobilem nevyhnutelná, jiní vědí, že při šetrném zacházení vydrží i statisíce najetých kilometrů. Cena za výměnu se pohybuje od 8 do 16 000 Kč podle toho, jestli svěříte vůz běžnému, nebo specializovanému servisu – rozdíl je nejen v hodinových sazbách za práci, ale i v používaných náhradních dílech.
Za spojkou pak v četnosti poruch následuje brzdový systém a turbodmychadlo – obojí se porouchá zhruba stejně často, alespoň to vyplynulo ze vzorku 5 tisíc ojetých automobilů při průzkumu jedné zahraniční pojišťovny.
K dalším strašákům patří třeba vadný EGR ventil nebo výměna těsnění hlavy válců.

Kdy vyměnit staré auto za nové? Hranice je tenká

Je jasné, že si nepůjdete pořídit nový vůz hned s první nutnou opravou. A nejde jen o to, že si pravděpodobně ke svému čtyřkolému parťákovi vytvoříte vztah. Jde hlavně o finance. Citové pouto ale musí jít stranou, když jste nuceni dávat vůz do servisu každý měsíc a každý měsíc z něj odcházíte s prázdnou peněženkou. Kdy tedy přistoupit k výměně?
Obecně platí, že stávajícího vozu bychom se měli „zbavit“, když do něj zainvestujeme polovinu kupní ceny. Pokud si tedy pořídíte automobil za 500 000 Kč, ona hranice znamená 250 000 Kč. Nejde přitom ale jen o částky, které postupně necháte v servisech. Do sumy započítejte také komplikace spojené s tím, že vůz vždy nějakou dobu nemáte – musíte si půjčit náhradní nebo jezdit hromadnou dopravou, přicházíte o čas a podobně.

Mezi další důležité ukazatele, kdy uvažovat o výměně, odborníci řadí:

Koroze. Každé auto jednou napadne koroze a pak už se jí nezbaví. Proces můžete zpomalit garážováním a pravidelnou aplikací antikorozního nátěru. Hnijící automobil nejenže není hezký, ale především není tolik bezpečný.
Zvyšující se spotřeba motorového oleje. Špatné těsnění je jen začátek a dá se s ním pracovat. Problém ale může pocházet i od turbodmychadla a o tom už řeč byla.
Modrý kouř z výfuku. Tímto způsobem se obvykle hlásí motor, který má potíže, a ve hře může být opět i turbodmychadlo.
Počet ujetých kilometrů. Když budete chtít své stávající auto „předat dál“, hodně vám pomůže, když nepřekročí hranici 100 tisíc najetých kilometrů. Všichni víme, že může v pořádku ujet dalších 100 tisíc, nicméně psychologie čísel mluví jasně.
Závada za závadou. Jestli na vás neustále bliká některá z kontrolek, každou chvíli jste v servisu, autu už nevěříte a blíží se zaplacení poloviny kupní ceny za opravy, neváhejte…

Jak na financování auta, když nemáte hotovost?

Přesně 39 % všech Čechů, kteří mají zkušenost s půjčkou, získaný obnos využilo na koupi auta. Právě půjčka na auto nebo na motorku je v roce 2020 zatím druhým nejčastějším důvodem zadlužení, hned po rekonstrukci nemovitosti.

obr2.jpg

Půjčit si přímo u prodejce aut, nebo v bance?


Když si vyhlédnete nový vůz, prodejce se vás stoprocentně zeptá na jeho financování. Zároveň se vás pravděpodobně bude snažit přesvědčit, že nejvýhodnější je sjednat si úvěr přímo u něj, protože tak ušetříte minimálně čas. Dejte ovšem dobrý pozor, půjčky sjednané u prodejců aut nebývají příliš výhodné.
Pokud se přece jen rozhodnete, že na tento návrh přistoupíte, zaměřte se ve smlouvě hlavně na RPSN, úrokovou sazbu a na celkovou částku úvěru. Úroková sazba může být neúměrně vysoká. Prodejce se totiž může snažit o celkové navýšení své provize z prodeje vozu a za úrok „se to schová“.
Lepším řešením je obrátit se kvůli půjčce na banku, která spotřebitelské úvěry řeší dennodenně a nabídne vám férové podmínky. S tímto řešením získáte jistotu, na kolik peněz vás celá půjčka (tedy nový automobil) vyjde. Navíc můžete půjčku sjednat jednoduše online, takže ani ztráta času, kterou prodejce nejspíš avizoval, nehrozí.

Odpovědět

Zpět na „Novinky & Tiskové zprávy“